| „Naujos technologijos – nauji ryiai. Skatinti pagarbos, dialogo ir draugysts kultr“
2009 m. gegus 24 d.
Brangs broliai ir seserys!
Artjant Pasaulinei visuomens komunikavimo priemoni dienai noriau pateikti jums kelias savo mintis iais metais pasirinkta tema: „Naujos technologijos – nauji ryiai. Skatinti pagarbos, dialogo ir draugysts kultr“. I ties naujos skaitmenins technologijos i pagrind pakeit komunikavimo ir moni santyki modelius. Šios permainos ypa akivaizdios tarp jaunuoli: jie uaugo supami nauj komunikavimo technik ir skaitmeniniame pasaulyje jauiasi kaip namie, tuo tarpu mums, suaugusiesiems, turjusiems perprasti ir vertinti i komunikavimo priemoni teikiamas galimybes, tas pasaulis danai atrodo svetimas. Ši met inioje savo mintis pirmiausia skiriu skaitmeninei kartai – su ja noriau pasidalyti keliomis idjomis apie milinik naujj technologij potencial, jei jos bt naudojamos moni tarpusavio supratimui bei solidarumui skatinti. Šios technologijos yra tikra dovana monijai: todl btina stengtis, kad j teikiami privalumai tarnaut visiems monms ir visoms bendruomenms, pirmiausia neturtingiesiems bei silpniesiems.
Mobilij telefon bei kompiuteri prieinamumas, interneto globalin aprptis ir skvarba atvr daugyb bd akimirksniu persisti odius ir vaizdus tolimiausius ir nuoaliausius pasaulio kampelius – toki galimybi ankstesns kartos n nesivaizdavo. Pirmiausia jaunuoliai suvok didiul nauj komunikavimo priemoni potencial skatinti moni ir bendruomeni tarpusavio ry, komunikavim ir supratim ir m taikyti jas bendraudami su senais draugais bei susipaindami su naujais, kurdami bendruomenes ir tinklus, iekodami informacijos bei naujien, dalydamiesi savo idjomis bei nuomonmis. Tokia nauja komunikavimo priemoni kultra teikia daug privalum: eimos gali palaikyti ry net bdamos atskirtos dideli atstum, studentai ir tyrintojai lengviau ir tiesiogiai prieina prie dokument, altini bei mokslini atradim, be to, naujj komunikavimo priemoni interaktyvus pobdis leidia dinamikiau mokytis ir bendrauti, o tai prisideda prie socialins paangos.
Nors sparta, su kuria naujosios technologijos darsi vis patikimesns ir naesns, gniauia kvap, j populiarumas tarp vartotoj neturt stebinti, nes jos atitinka pamatin asmens poreik umegzti ry su kitu. Toks trokimas bendrauti ir draugauti aknijasi paioje mogikosios btybs prigimtyje ir nebus tinkamai suvoktas, jei bus laikomas tik atsaku technologijos naujoves. Biblijos inios viesoje is trokimas veikiau suvoktinas kaip atspindys ms dalyvavimo Dievo meilje, save dovanojanioje ir troktanioje vis monij suvienyti vien eim. Jausdami poreik artintis prie kit moni, nordami juos geriau painti ir bti patys j painti, atsiliepiame Dievo kvietim, spaust ms kaip btybi, sukurt pagal Dievo – bendravimo ir bendrysts Dievo – paveiksl ir panaum, prigimt.
Trokimas palaikyti ry bei instinktas bendrauti, tokie akivaizds dabartinje kultroje, i ties tra pamatinio ir nuolatinio mogaus polinkio iengti i savs ir engti santyk su kitu iuolaikin apraika. Atsiverdami kitiems, i tikrj patenkiname savo giliausi poreik ir tampame pilnatvikai mogiki. Krjo esame sukurti mylti. Kalbu, savaime suprantama, ne apie trumpalaikius, pavirutinikus santykius, bet apie tikrj meil, Jzaus mokymo apie moral erd: „Mylk Viepat savo Diev visa irdimi, visa siela, visu protu ir visomis jgomis“ ir: „Mylk savo artim kaip save pat“ (Mk 12, 30–31). Apmstant naujj technologij reikm ioje perspektyvoje svarbu atsivelgti ne tik j neabejotin potencial skatinti ryius tarp moni, bet ir turinio, kur jos skleidia, kokyb. Noriau padrsinti visus geros valios mones, veikliai sitraukusius klestint skaitmeninio komunikavimo pasaul, sipareigoti skleisti pagarbos, dialogo ir draugysts kultr.
Todl visi, besidarbuojantys naujj komunikavimo priemoni turinio pateikimo bei platinimo srityje, negali nejausti pareigos gerbti mogaus orum ir vert. Kad naujosios technologijos tarnaut atskir moni ir visuomens gerovei, i technologij vartotojai turt vengti keistis mog eminaniais odiais bei vaizdais ir atsisakyti visko, kas kursto neapykant ir nepakant, nuvertina mogaus lytikumo gro ir intymum, inaudoja silpnus ir apsiginti nepajgianius.
Naujosios technologijos taip pat atvr keli dialogui tarp skirting ali, kultr ir religij moni. Naujoji skaitmenin erdv, vadinamoji cyberspace, leidia sutikti ir painti kit moni vertybes bei tradicijas. Taiau kad tokie susitikimai bt vaisingi, btina ne tik siningai ir tinkamai reikti savo mintis, bet ir dmiai bei pagarbiai klausytis. Dialogas, kad tikrai skatint tarpusavio supratim ir pakant, turt remtis nuoirdia ir abipusika tiesos paieka. Gyvenimas nra tiesiog fakt ir patiri seka, tai veikiau tiesos, grio ir groio paieka. Btent to siekdami priimame sprendimus, gyvendiname savo laisv ir joje, t. y. tiesoje, gryje ir groyje, atrandame laim ir diaugsm. Nevalia pasiduoti apgaulei t, kurie ieko vartotoj nediferencijuot galimybi rinkoje, kur gris yra pats rinkimasis, naujyb pateikiama kaip grois, o subjektyvus patyrimas pamaino ties.
Pastaraisiais metais atsiradusi skaitmenini socialini tinkl odyne vl populiari tapo draugysts svoka. Ši svoka – tai vienas didiausi mogikosios kultros laimjim. Draugaudami augame bei vystoms kaip mons. Btent dl to tikra draugyst visada laikyta didiausiu mogaus turimu turtu. Todl turime stengtis nesubanalinti draugysts svokos ir patirties. Bt lidna, jei ms trokimas palaikyti ir pltoti online draugystes bt gyvendinamas santyki su eima, kaimynais ir tais, kuriuos kasdien sutinkame darbo vietoje, mokykloje ar laisvalaikiu, kaina. Juk kai virtualus ryio trokimas ima visk nustelbti, mogus pamau izoliuojasi, nutraukdamas reali socialin sveik. Tai galiausiai trukdo pailsti, pabti tyloje, pamstyti – dalykams, kuri reikia kiekvienam sveikam mogui vystytis.
Draugyst yra didelis mogaus gris, taiau ji bt bevert, jei bt laikoma savitiksliu. Draugai turi palaikyti ir skatinti vienas kito gebjim bei talent pltot ir palenkti juos moni bendruomens tarnybai. Šiame kontekste malonu matyti randantis nauj skaitmenini tinkl, mginani skatinti mogikj solidarum, taik ir teisingum, mogaus teises, pagarb gyvybei ir krinijos gerov. Tokie tinklai gali palengvinti taut i vairi geografini bei kultrini aplink bendradarbiavim, galindami jas giliau suvokti savo bendr mogikj bt ir labiau pajusti bendr atsakomyb u vis gerov. Taiau vis dlto btina rpintis, kad skaitmeninis pasaulis, kuriame gali steigtis tokie tinklai, tikrai bt visiems prieinamas. monijos ateiiai bt padaryta didel ala, jei naujosios komunikavimo priemons, leidianios greiiau ir veiksmingiau dalytis iniomis ir informacija, nebt prieinamos atsidrusiems paribyje ekonominiu bei socialiniu poiriu arba tik gilint bedugn, atskiriani vargus nuo naujj tinkl, kurie kaip tik ir pltojami informacijos sklaidos ir mogaus socializacijos dlei.
Baigdamas i ini, noriau ypa kreiptis jaunuosius katalikus ir paraginti juos liudyti savo tikjim skaitmeniniame pasaulyje. Brangs jaunuoliai, pajuskite pareig neti ios naujos komunikacins ir informacins aplinkos kultr vertybes, kuriomis remiasi js gyvenimas! Ankstyvuoju Banyios laikotarpiu apatalai ir j mokiniai ne Jzaus Gerj Naujien graik-romn pasaul: kaip anuomet troktant, kad evangelizacija duot vaisi ir pasiekt an pagonik taut ird ir prot, teko dmiai perprasti j kultr bei paproius, lygiai taip ir iandien, skelbiant Krist naujj technologij pasaulyje, btina jas geriau painti, idant bt manoma jomis tinkamiau pasinaudoti. Jums, jaunuoliai, kurie esate tartum savaime suartj su naujosiomis komunikavimo priemonmis, pirmiausia ir tenka uduotis evangelizuoti „skaitmenin emyn“. Bkite pasireng kartai skelbti Evangelij savo bendraamiams! Js pastate j baimes ir viltis, j polkius ir nusivylimus: brangiausia dovana, kuri galite jiems duoti, yra pasidalyti su jais „Gerja Naujiena“ apie vienatin Diev, kuris tapo mogumi, kentjo, mir ir prisikl, kad igelbt monij. mogaus irdis ilgisi pasaulio, kur viepataut meil, kur bt dalijamasi dovanomis, statydinama vienyb, kur laisv atrast savo reikm tiesoje ir kur kiekvienas pagarbioje bendrystje gyvendint savo tapatyb. Tikjimas gali patenkinti tokius lkesius: bkite jo aukliai! Popieius visuomet lydi jus savo malda ir palaiminimu.
Vatikanas, 2009 m. sausio 24 d., Šv. Prancikaus Salezo vent
BENEDICTUS PP. XVI
________________________
Vert „Banyios inios“ katalikai.lt
|